„Dobry produkt sprzeda się sam” – moim zdaniem to stwierdzenie to ściema. Oczywiście jest wiele biznesów, które reklamy płatnej nie potrzebują (przynajmniej do pewnego momentu). Mając kilka zleceń na strony internetowe mam zapewnioną pracę na kilka tygodni do przodu, ale kiedy produkt czy usługa nie kosztują w tysiącach i trzeba wielu klientów na tydzień?
Opcji na to by promować swój biznes jest mnóstwo, ale dziś skupiamy się tylko na dwóch: reklama na Facebooku oraz reklama w wyszukiwarce Google. Czym są, jakie są różnice i co jest Lepsze dla Twojego biznesu – tego dowiesz się z wpisu.
Czym jest Google Ads
Ostatnie lata przyniosły sporo zmian i możliwości jeśli chodzi o wyszukiwanie informacji. Zwrot wygoogluj sobie świadczy o o dwóch rzeczach:
- Jeśli czegoś nie wiemy to bierzemy do ręki telefon (już ponad 50% wyszukiwań jest z mobile, a nie z kompa) i się dowiadujemy, ufając wyszukiwarce, że dzięki jej wspaniałości otrzymujemy wyniki, które zawierają prawdziwe, wiarygodne informacje, bo przecież te wyniki, które pozycjonują się najlepiej są najlepsze (yhm…).
- Po drugie, Google jest praktycznie monopolistą (szczególnie w Polsce – ponad 98% wyszukiwań)
Google Ads (dawniej Google Adwords) to samonapędzająca się sieć reklamowa. Model jest tak zrobiony, że im więcej osób czy firm reklamuje się na daną frazę, tym ta fraza jest droższa. Żeby przebić się na samą górę reklam, trzeba zaproponować najwyższą stawkę za kliknięcie.
Na screenie poniżej wyniki wyszukania na bardzo ogólną frazę „lodówki”. Pierwsze reklamy to bezpośrednia prezentacja produktów (Merchant Center), te nieco niżej to reklama tekstowa – najprostsza forma Google Ads.
Jak widzisz na screenie, wyniki sponsorowane zajmują sporo miejsca. A z tego, co słychać w branży, na pewno nie będą zajmowały mniej – prawdopodobnie więcej. Ponad 90 % przychodów Google to właśnie reklamy giganta ze Stanów.
Każdy ma inne wyniki wyszukiwania Google
Warto dodać, że mamy spersonalizowane wyniki wyszukiwania. Zależą one od tego, czego szukaliśmy wcześniej, na jakich stronach byliśmy, czym się interesujemy, czy szukamy informacji na telefonie czy kompie i wielu, wielu innych czynników. Podsumowując: Google wie o nas sporo, bo sami dajemy dużo informacji, a dzięki temu reklama może być bardzo skuteczna.
Czym jest reklama facebook
Obecnie na świecie Facebook ma 2.3 miliarda użytkowników. Tylko w naszym kraju w styczniu 2019 roku było prawie 17 milionów użytkowników. Niewątpliwie wśród tej społeczności są Twoi klienci.
Facebook wie o Twoim kliencie bardzo dużo
O ile Google wie sporo, o tyle Facebook to zdecydowanie większa baza danych. Messenger, Instagram, Facebook – jest z czego korzystać, żeby reklamy wyświetlały się właściwym odbiorcom. Ostatnio rozmawiałem ze znajomą o uciętych zasięgach na fejsie, po to by za dosłownie 4 minuty zobaczyć reklamę pt: „Zwiększ swoje zasięgi na facebooku”.
Jeszcze niedawno nas to przerażało, obecnie tylko wymieniamy się anegdotkami i eksperymentami, kiedy to rozmawialiśmy z kimś, a telefon leżał na biurku i zobaczyliśmy reklamę tego, o czym rozmawialiśmy.
Można się bulwersowć, oburzać, kasować facebooka, a można po prostu wykorzystać to, że mamy do dyspozycji tyle danych.
Sprzedaż czy marketing?
Największą różnicą jest to, po co wchodzimy do Google i na Facebooka. Zdecydowania większość otwiera Google, by znaleźć jakieś informacje, ale czy szukasz informacji na Facebooku? Bardziej na nie trafiasz, niż poszukujesz. Przeciętny użytkownik Facebooka scrolluje tabicę w celach rozrywkowych, reklamy są zgodne z jego preferencjami, ale prawdopodobnie nie szuka informacji o tym w tej chwili. Co nie znaczy że ta forma promocji jest gorsza, jest po prostu inna.
Wybór platformy reklamowej powinien wynikać ze strategii promowania Twojego biznesu. Moim zdaniem Google bardziej sprzedaje, bo ludzie poszukają tam konkretnych rzeczy, ale Facebook może być bardziej precyzyjny, co może mieć takie konsekwencje, że zwrot z inwestycji będzie lepszy.
Podsumowanie: Google Ads vs. Facebook Ads?
Wpis jest bardzo dużym uproszczeniem i raczej przedstawieniem tematu dla osób początkujących. Nie wspomniałem ani słowem i bardzo przydatnym narzędziu, jakim jest pixel facebooka – możesz kierować reklamę tylko do osób, które były na Twojej stronie albo na danym artykule, czy przez określona ilość sekund. Działania reklamowe uprościłem do sprzedaży w Google i marketingu na Facebooku, a to mogą być bardzo złożone procesy.
Co jest lepsze? To zależy od Twojej branży i produktu. Kiedy sprzedajesz kurs online, to warto utworzyć reklamę dla osób, które czytały ofertę, a nie kupiły. Gdy masz zespół, który gra na weselu to może warto ustawić, żeby post pokazywał się osobom zaręczonym. Natomiast kiedy sprzedajesz kosiarki, to niech zobaczą osoby, które szukają kosiarek, lub informacji o nich.
Zamierzam otworzyć sklep, z tego co mówiłeś w filmie lepsza będzie reklama w Google tak?
To zależy od wielu czynników, więc nie można odpowiedzieć jednoznacznie moim zdaniem. Ale jeśli nie masz grupy odbiorców w pixelu albo sprzedajesz produkty, które kupują ludzie raz na długi czas Google Ads to dobra opcja.
Ten obrazek z lodówkami, tekst czytałam dwa razy i każdorazowo myślałam, że zgubiłam się w internecie i oto Google pokazuje mi lodówki… 😀
Wrócę do tekstu i trzeci raz, jak trzeba będzie coś wypromować. :>
A mówiłaś głośno o lodówkach przy telefonie? : D
U Ciebie to pewnie warto zbudować grupę mailową i pixelową Agatko ; )